RSS

..::hikmah kenapa kita ditemukan dengan orang yang salah::..





salamualaik..

tiba-tiba aku tergerak hati nak post tentang ni...kenapa?marahkah aku?menyesal ke aku?tidak..tidak sama sekali..aku tidak marah,tidak menyesal sebab aku yakin Allah tu Maha Adil..Allah tu tahu apa yang DIA rancangkan..Allah pengatur yang baik..sebaik-baik pengatur adalah Yang Khaliq..

semua orang ada perasaan cinta tak terkecuali aku kerana cinta itu fitrah..
meskipun pernah dikecewakan,namun aku tahu semua tu ada hikmah..
cuma bila dah sedih,aku tertekan..
bila dah tertekan,semua pun tak dapat fikir dengan baik..
walaupun aku tahu semua yang berlaku ada hikmah tersembunyi..

teringat pertanyaan aku pada kawan aku satu ketika dahulu time aku masih belajar lagi..
"Kenapa aku jumpa dia?kenapa?kalau aku tak jumpa dia mesti takkan kecewa sampai macam ni.. aduhai..kenapalah Tuhan uji aku macam ni?"
then kawan aku jawab ..
"sebab Allah sayang kau.."
dalam hati aku pun mengiakan je..sebab nak sedapkan hati kononnya..
padahal dalam masa yang sama hati aku macam nak tercabut je..
sedih..hancur sangat-sangat..
sampailah satu hari ni kawan baik aku bagi aku satu kertas warna hijau dengan ayat-ayat yang cukup menginsafkan aku..sangat menyentuh perasaan..rasa menyesal pulak kenapa aku tidak dapat sabar menerima ujian Allah yang tidak seberapa tu..ujian cinta..

Allah...hinanya aku..
aku sangat membuang masa dengan cinta yang sia-sia
mencintai seseorang yang cuma tahu mempermainkan hati oarang
mencintai seseorang yang "alim-alim kucing"
mencintai seseorang yang hipokrit!
mencintai seseorang yang hanya pandai bermain kata-kata
mencintai seseorang yang tidak tahu menghargai seorang perempuan..
Allah...ampunkan aku..
Astaghfirullah..



sampai sekarang aku masih simpan kertas hijau yang kawan baik aku,abie (http://aimuniiman.blogspot.com/) bagi..
bagi aku,walaupun hanya sehelai kertas A4 yang biasa tapi dengan ayat-ayat yang ada tu membuatkan aku tahu betapa Allah tu sentiasa menguji hati hambaNYA berserta hikmah tersendiri..
Alhamdulillah,kini ku sedar betapa Allah sayangkan aku.. =)
Syukran lillah kerana beri kesedaran di awal kisah sebelum terlambat..

kawan aku kata dia ambil ayat-ayat ni kat internet..
tak kisah la kat mana pun,bagi aku ayat tu cukup menarik
ayat tu patut dikongsi oleh siapa-siapa sahaja
ayat yang berguna
ayat yang bermanfaat
ayat yang cukup menyentuh..



kenapa Allah temukan kita dengan orang yang salah??


1. ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya apabila kita bertemu jodoh yg sebenar,masih ada rasa syukur kita pada ketentuanNYA.
2. ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat menjadi penilai yg baik.
3. ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.
4. ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK,KHAS UNTUK DIRI KITA.
5. ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yg hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan…
6. ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yg tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.
7. ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita jadi MANUSIA YG HEBAT JIWANYA.
8. ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita lebih faham bahawa CINTA YG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.
9. ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YG TAK SELAMANYA KEKAL.










p/s :setiap pertemuan,mesti ada perpisahan..Allah dah aturkan yang terbaik buat kita.. 
      setiap yang Allah aturkan mempunyai
      hikmah tersendiri...dengan ujianNYA,sepatutnya kita bersyukur kerana 
      Allah masih mengambil berat tentang kita..Allah mahu kita 
      sedar sebelum terlambat..jaga diri,hiasi amal..pesanan untuk diri sendiri.. =)


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

Anonymous said...

sometime in the love life bnyk dugaan yg dtg..itu sume mematangkan diri kite utk mencari partner yg lebih baik in the future.maybe bkn kite yg tersalah jmp,but attitude yg tak serasi.lebih baik dpt detact dari awal the difference,than going to the next level of serious relationship,that is married.itu petanda yg u tak de jodoh dgn dia.btw,nice blog..keep a good writing,yah!

Anonymous said...

SUKA3...(^_^)V

Post a Comment