RSS

Ahlan Wasahlan Ramadhan Kareem..

          Lagi beberapa hari tibanya bulan ramadhan yang ditunggu-tunggu...banyak sungguh hikmah berpuasa..Tetibe teringat zaman kanak-kanak dulu..Dulu aku belajar berpuasa pada umur 4tahun..Pada masa tu hanya Tuhan je yang tau betapa letihnya aku..Tapi pada waktu itu aku berbuka puasa pada pukul 12tengahari..dalam erti kata lain "puasa setengah hari"..kalau tak tahan lapar,lebih awal daripada itu.=) Mak dan Ayah kata tak ape,belajar untuk puasa setengah hari dulu..Bila dah bersedia,bila dah larat baru boleh puasa macam mereka..

          Dulu kat kampung aku selalu bertanding-tanding berpuasa bersama sepupu-sepupuku..Pertandingan "sapa paling banyak berpuasa dalam sebulan"...tersenyum sendiri tatkala mengenang kembali peristiwa itu..Masih segar dalam ingatanku sewaktu usiaku menjangkau 6tahun..Aku dah mula Berpuasa penuh..walaupun ada beberapa hari yang tertinggal/ponteng..=) Dahulu,jika aku enggan berpuasa apabila disuruh,hukumannya adalah,tidak boleh berbuka bersama-sama dengan orang yang berpuasa..sedih sangat pada waktu itu..tapi ape boleh buat,salahku sendiri..
           Ayah dulu selalu berkata kepadaku "adik,orang yang berpuasa ni banyak pahalanya tau..bulan ramadhan ni banyak pahala yang menanti..pahala yang berlipat ganda" selalunye aku akan mengangguk sebagai tanda setuju..selain itu ayah selalu mengingatkan aku dan adik beradik yang lain untuk khatam al-Quran dalam masa sebulan..Tetapi selalunye tiada seorang pun yang berjaya menghabiskan 30juzuk al-Quran dalam masa sebulan itu melainkan diri ayah sendiri..walaupun sedemikian kami tetap menghabiskan bacaan 30juzuk itu..Ayah juga tak pernah lupa mengajak isteri dan anak-anaknya untuk pergi ke masjid menunaikan solat tarawih..Tak ku nafikan,aku juga pernah menerima upah sebagai tanda aku berjaya berpuasa daripada mak,kakak dan abang-abangku..sungguh gembira ketika itu..
           Pada usia 7tahun puasaku penuh sebulan..Alhamdulillah,akhirnya aku mampu..Sekarang ni walaupun diriku belum mempunyai anak,tetapi aku mempunyai anak-anak saudara yang masih kecil berusia dalam lingkungan 9tahun dan kebawah..Pada merekalah aku mengajar berpuasa,pada merekalah aku mengajar hikmah berpuasa dan pada merekala juga aku menyuruh agar menjaga perlakuan supaya puasa terjaga..Alhamdulillah,mereka semua mendengar kata...
           Akhir kata daripadaku insan kerdil lagi banyak kekurangan,didiklah anakmu,adikmu atau sesape sahaja pewaris kita agar menunaikan rukun islam yang ke-3 itu..semoga kita semua mendapat barakah daripada Allahu Rabbul Jalal...=)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

SyahidusSyuhada said...
This comment has been removed by the author.

Post a Comment