RSS

..::SaKiT iTu KaFFaRah dOsa::..



Bismillah...

ermm..sekarang ni musim rajin update blog ke hape??nape aku semakin rajin mengupdate ni?(rajin ke kaedahnye??)kalau tak,berbulan2 baru nak update.hihihi...ok2,
back to the topic yang sepatutnya aku nak bercerita keyhh..

Actually masuk ni da 3hari aku tak sihat(baru 3hari je pun)..demam,batuk,sesema...sume2 tu la..bak kata orang "package" la..kalau ade demam,mesti sesema nyusul..kalau da sesema ade kahak2 tu,kompem2 la batuk tu akan jadi..ni bukan nk cte sal benda2 yang "disgusting" keyh tapi hakikatnya mcm tu la kan?tak tau la kalau orang len..kalau aku gitu la..huhu..

Nak dijadikan cerita,bila nikmat sihat tu dah ditarik Allah,bila sakit menerpa je mesti ramai yang mengeluh kn?(termasukla aku kekadang..hee)...memang la,sape nak sakit kan?semua pun nak sihat je sepanjang masa..tapi kene ingat.."SAKIT ITU KAFFARAH DOSA"..

KAFFARAH tu maksudnya mcm balasan la..balasan Allah di dunia pada hamba2NYA atas sebab dosa yang dilakukan,..dalam hadis ada sebut :

"tidaklah seseorang muslim yang ditimpa penyakit dan sejenisnya melainkan Allah akan menggugurkan daun2nya(dosa2nya)" -HR Bukhari dan Muslim: 

sakit itu sebenarnya ujian..ujian Allah pada hamba2NYA..sepatutnya kita bersyukur bila didatangi ujian sebegini..bukan mengeluh..bukan berburuk sangka pada yang KHALIQ..

"janganlah kamu mencaci-maki penyakit demam kerana sesungguhnya dengan penyakit itu Allah akan menghapuskan dosa2 anak cucu Adam sebagaimana tungku api neraka menghilangkan kotoran2 besi"-HR Muslim

Dalam sebuah hadis lain Rasulullah s.a.w. juga pernah bersabda yang bermaksud: Rintihan orang sakit tercatat sebagai tasbih, kegelisahan dan jeritannya sebagai tahlil, nafasnya seumpama sedekah, tidurnya sebagai ibadah dan kegelisahannya,daripada satu,bahagian ke satu bahagian lain adalah bagaikan jihad kerana Allah s.w.t. dan ditulis baginya sebaik-baik amalan yang pernah dilakukan semasa sihat.

Bersyukurla apabila kita diuji..jangan risau dengan ujian Allah kerana "Allah tidak akan menguji seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya"-surah Baqarah:286..

itu je kot yang dapat aku terangkan..simple giler kan?tak banyak tapi mudah2han bermanfaat..kita manusia kena saling mengingatkan kan??kata2 tu juga sebenarnya peringatan untuk diriku sendiri..jangan nak mengeluh je..ingat sikit ade hikmah yang akan menyusul..(cewah..class x?class x mak??)huhu..

setiap penyakit itu ada penawarnya kecuali mati..so kalau sakit tu gi la jumpe doktor keyh..takut melarat pulak..doktor bagi ubat jangan simpan wat perhiasan kat dalam drawer ubat je(err..ni mcm berlaku kat umah ak je..hehe)makan ubat tu..hihi..

nape ushar2 pic ni??pic ni sekadar hiasan jela.. =)

(Aku ni pandai je dok suruh2 orang makan ubat la,hape la...padahal diri sendiri hampeh!panadol tu kalau tak membazir 3biji before betul2 telan and larut memang tak sah!..huhuhu..makan ubat memang susah..kalau betul2 sakit baru makan...kadang kene paksa,kene marah baru makan...ari tu mak aku siap suh telan ubat ngan pisang lagi tu..hahaha...kelakar2..sumbat ubat dalam pisang then makan...naseb bek la effect ubat tu ade tau..hihih..mak kata "macam mana la nak jadi nurse..suruh orang makan ubat tapi diri sendiri penakut"..haishh =P )

p/s :sy tak suka makan ubat sebab pahit..btw,yang pahit itu la penawar(hakikat)..
     "sakit itu juga sebenarnya nikmat"
      ermm..mudah2an Allah mengampunkan dosa2ku yang lalu =)










  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

Aimuni Iman said...

hahaha.. xley bla aizawa-kun pon ade...

MujahidahHasanah said...

err...hiasan je tu..hehehe

Post a Comment